Hoe maak je jouw perfecte cv?

Wat is nu eigenlijk een ‘goed’ CV, en hoe maak je jouw CV aantrekkelijk voor jouw toekomstige werkgever? Het zijn vragen die veel sollicitanten bezig houden.

Het zijn overigens ook moeilijke vragen, want het perfecte CV is voor iedereen anders! Denk hierbij bijvoorbeeld aan de soort functie waarop je solliciteert. Maar ook het bedrijf, de benodigde werkervaring en/of relevante vaardigheden voor deze functie zijn factoren die bepalen hoe je jouw CV het sterkst maakt.

Veel mensen denken dat een CV een vast format is en dat het jouw hele biografie moet omvatten. Dit is echter niet waar: er is geen vast CV format en, als je het niet te bont maakt, kun je er alle kanten mee op.

Een veelvoorkomende fout is dat mensen het CV in hun eigen mindset schrijven: ze beschrijven uitgebreid hun carrièrepad en gaan enthousiast, in detail, in op alle verantwoordelijkheden in de beschreven positie(s). Meestal is dit niet van toegevoegde waarde voor de werkgever, waardoor hij moet zoeken naar de relevante informatie. Niet doen dus!

Zie het als DE marketing tool om jezelf te presenteren als de ideale kandidaat aan je toekomstige werkgever.

Om het voor jou perfecte CV te schrijven is het van belang om de beoogde baan ten alle tijden in het achterhoofd te houden. Wat zijn de belangrijke aspecten waar jouw toekomstige werkgever naar op zoek is? Welke impressie wil je achterlaten?

Kijk naar de vacature en vraag jezelf af waar de opdrachtgever naar op zoek is.

Focus je binnen je CV op de relevante aspecten die voor de opdrachtgever toegevoegde waarde hebben. Beschrijf daarom in de werkervaring niet alle verantwoordelijkheden van de baan maar kies voor relevante aspecten en richt je hierbij vooral op resultaten. Uit onderzoek is gebleken dat een resultaatgericht CV 3x vaker worden geselecteerd voor een sollicitatiegesprek dan een CV dat vooral verantwoordelijkheden bevat.

Heb je een bijzondere prestatie geleverd (je bent bv. ‘Rep of the Year’ geweest) laat dat niet onbenoemd en geef aan wat precies hetgeen is dat je hebt gepresteerd (bv. met x % boven target de hoogste omzet binnen  het team). Misschien kun je datgene wat je boven plan zat wel uitdrukken in hoeveel extra patiënten op jouw medicijn zijn gezet. Daarmee geef je een goed beeld van wat jouw prestatie waard was. Op deze manier wordt je minder gezien als kostenpost en lever je opeens geld op voor het bedrijf! (Als ik de werkgever was zou ik direct geïnteresseerd zijn!)

Veel mensen beschrijven hun educatie als ‘bachelor X, universiteit Y’ gevolgd door het jaartal. Dit is echter een gemiste kans om een ander nog eens van jouw geschiktheid te overtuigen! Door ook hier de relevante aspecten van jouw studie (bv. je hebt een medische opleiding gevolgd en hebt een artikel geschreven over een medisch onderwerp dat raakvlak heeft met het medicijn dat je binnen de functie waarop je solliciteert gaat vertegenwoordigen) te benoemen, wek je direct de aandacht. Zo kun je extra onderstrepen dat jij de geschikte kandidaat bent!

Tenslotte hebben veel mensen moeite met het opmaken van hun CV. Heb je eindelijk alle informatie in je CV staan, zit je nog uren te knoeien om het er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien in een tekstverwerker. Met de online CV Builder CV-Template kun je gemakkelijk zelf een professioneel ontworpen CV maken. Hierin staat het CV format al voor je klaar waardoor je niet eerst hoeft op te zoeken ‘wat er allemaal ook alweer in een CV moet staan’.  Als eerste kies je een professioneel ontwerp, vervolgens vul je alles in en downloaden maar (er is ook een gratis optie aanwezig).

Zeker voor mensen die aan het begin staan van hun carrière verwijs ik ook graag naar een zeer informatief filmpje op YouTube (bron: Universiteit van Utrecht): https://www.youtube.com/watch?v=VfXVXDDtUBs

Wil je meer CV tips? Doe dan de CV Influencing Capacity Score (Engelstalig), en ontvang direct een op maat gemaakt rapport met sterke voorbeelden.

Klik hier voor de CV Test

Heel veel succes met het maken van je CV!