Wat er in de praktijk gebeurt.

Stel: je bent manager van een team dat binnenkort mag gaan werken met een prachtig nieuw medicijn. In  jouw team is een ‘gat’ gevallen en dat wil je natuurlijk graag nog vóór de introductie van het nieuwe product ingevuld zien worden. Je schakelt HR in en van daaruit wordt een ‘preferred supplier’ benaderd.

Eerder is al eens uitgebreid een functieprofiel opgesteld. Natuurlijk vind je het belangrijk dat de kandidaat ondernemend is, zelfstandig, gedreven en proactief. Ook wil je natuurlijk iemand die communicatief vaardig is en minimaal een Bachelor heeft afgerond, maar liever zelfs nog een Master. Maar vóóral, en dat is iets van de laatste jaren, wil je iemand met een bestaand netwerk!

Tot zover niets aan de hand.

Maar nu komt het.

Soms heb ik iemand in mijn kaartenbak met de best kloppende cv. Opleiding, ervaring en vooral dat netwerk, prima voor elkaar.

En tóch stel ik diegene niet voor.

Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat die persoon niet past bij de leidinggevende of binnen de cultuur in dat bedrijf. Voor mij is – als het erop aankomt – een passende persoon belangrijker dan een kloppend cv.

Niks is frustrerender dan dat je iemand op het juiste cv aanneemt…  en diezelfde persoon een poosje later weer moet ontslaan vanwege iemands persoonlijkheid. Naast het feit dat het jou als manager als ook de teamgenoten frustreert en demotiveert ben je ook nog eens maanden lang iemand aan het betalen die niks oplevert!

Kun je dat voorkomen?

Ja! Dat is de reden dat Toff Recruitment standaard werkt met een vragenlijst die gedrags- en communicatiestijlen haarfijn blootlegt. Deze methode heet LIFO, dat staat voor Life Orientations.

LIFO kijkt naar de communicatie en samenwerking onder zowel gewone omstandigheden als ook in stressvolle situaties of momenten van hoge werkdruk of conflictsituaties.

De uitkomst maakt helder waar zowel de sterkte(s) van de kandidaat zit als ook zijn/haar valkuilen.

Om een korte indruk te geven; LIFO onderscheidt vier gedragsstijlen, oftewel kleuren. Elke kleur heeft zijn kracht en talent; elke kleur heeft ook een valkuil. Twee zijn er meer mensgericht (groen en geel) en twee meer taak en resultaatgericht (rood en blauw). Kijk vooral even op mijn website als je er meer over wilt weten: www.toffrecruitment.nl/lifo.

Maar waar het mij om gaat: durf te vertrouwen op dit soort goede, bewezen, methodieken. Door deze methode te gebruiken heb ik al meerder keren een hoop ellende (en daarnaast kosten ; ) kunnen besparen.

Natuurlijk volg je ook je eigen gevoel. Je eigen functieprofiel. Maar in de loop der jaren is mij één ding steeds duidelijker geworden: die gedragsstijlen van LIFO, die poets je niet weg. Die zijn er en die kun je bijsturen, maar meer ook niet. Daarom is het bijzonder belangrijk om ‘door te prikken’ bij een kandidaat van wie het cv misschien niet helemaal past, maar die wel goed matcht via LIFO. En is het héél verstandig om op grond van gedragsstijlen nog even verder te zoeken als blijkt dat je qua persoon een mismatch hebt. Want alleen een kloppend CV? Dat is voor mij zeker niet voldoende.

Is dit iets voor jou?

En ben je benieuwd naar deze methodiek of wil je zelf, of samen met je team, wel eens in kaart laten brengen hoe jullie gedragsstijlen bij elkaar passen? Neem gerust contact op, ik heb er jaren ervaring mee, juist in onze branche.

————————————————————————————————————————————————

OVER THEA OFFRINGA

Met mijn bedrijf Toff Recruitment help ik Farma en Medtech bedrijven snel de bést passende kandidaten voor sales, marketing en management functies te vinden. De functies waarvoor ik bemiddel variëren van Rayon Manager tot aan Sales of Marketing Director. Mijn jarenlange ervaring in deze branche (> 25 jaar) samen met een zeer uitgebreid en specifiek netwerk helpen mij hierbij.

Ik doe géén loze beloftes en stuur géén stapels cv’s. Wel zal ik met de LIFO-persoonlijkheidsanalyse checken of de juiste kandidaat écht past.

Opdrachtgevers geven terug dat ze mijn persoonlijke, betrokken en resultaatgerichte aanpak waarderen.

Graag werk ik samen met mensen die – net als ik – houden van snel schakelen, die weten wat ze willen en daarover open en eerlijk communiceren. Op deze manier bespaart het jou en mij zowel tijd áls ergernis!