Je ligt er wakker van. Uitgerekend nu de commerciële kansen voor het oprapen liggen heb jij de juiste mensen niet. Die doorpakker, die marketingtopper die bij het woord sales alle zintuigen op scherp zet. Gedreven om te scoren. Maar wél op de manier die zo tekenend is voor jouw organisatie.

 

Hoe vind je die gouden man of vrouw?

 

Penny wise, pound foolish

Je zou ze de kost moeten geven. De razend drukke managers en directeuren die het ‘recruiten’ van goed personeel er zelf even bij doen. Omdat het zo moeilijk toch niet kan zijn. En daarbij, zoiets uitbesteden aan een recruiter betekent: kosten.

 

Hè bah. Dan doen we het liever zelf.

 

Wat ze helaas niet beseffen is dat een kloppend CV en een goed gevoel niet alles zegt. Dan blijkt na een kostbaar inwerk- en opleidingstraject dat die leuke vent er na twee maanden de kantjes vanaf loopt. Of ligt die pittige dame met ‘sales’ op haar voorhoofd niet bepaald lekker binnen de groep.

 

Er zijn cruciale dingen over het hoofd gezien. Niet gek, want er was meer te doen. Tijd én de skills om een doordachte selectie te maken was er niet.

En dat kost je veel meer dan alleen het salaris van je misser. Misschien had je het hele circus toch beter uit kunnen besteden. Niet pratend over kosten, maar over een investering.

 

Maar wat doet een recruiter dan anders?  

De juiste man of vrouw werven, dat begint bij extreem goed luisteren. Doorvragen. Wat zijn de ambities van de onderneming? Welke doelen moet je nieuwe aanwinst behalen? Welke competenties heeft de nieuwe man of vrouw in huis, zodat jij ook verder komt? Wat voor type past in jouw team? Om in farma termen te blijven: er moet chemie zijn.

 

Persoonlijkheid en bedrijfscultuur

Een goede recruiter kijkt dus niet alleen naar de harde criteria, maar ook naar iemands persoonlijkheid. Zelf ondersteun ik de selectieprocedures voor mijn opdrachtgevers met de LIFO-methode. Deze beproefde methode legt bloot hoe mensen communiceren, in een zakelijke omgeving, in gesprek met de arts maar ook als lid van het team. Hoe gaat iemand om met hiërarchie, met collega’s, met stress? Houdt iemand van structuur of juist van vrijheid en creativiteit? Voor de recruitmentbranche binnen farma is deze methode nog best wel nieuw.Ik zet hem standaard in en voorkom hiermee dat jij straks zit met iemand die wel ‘de papieren’ heeft, maar als persoon niet in je team of bedrijfscultuur past.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Juist het voortraject vraagt om een professionele aanpak. Profielschetsen maken en intensief gesprekken voeren. Broodnodig, om het kaf van het koren te scheiden.

 

Hou daarom een gezonde argwaan als recruiters met 10 of 15 kandidaten komen. Ik houd hooguit 2 of 3 toppers over. En dat zijn de mensen waarbij de kans op een match met jouw bedrijf bijzonder hoog is. Ik krijg dat terug van mijn opdrachtgevers: de uitstekende kandidaten en de gigantische tijdswinst die het uitbesteden hen oplevert.

 

Lange-termijn denken

Recruitment inhuren is een vorm van lange-termijn denken. En dat levert veel meer op dan snel een vacature invullen. De verkeerde man of vrouw op de verkeerde plek kost een organisatie goudgeld. Nog los van alle frustraties. Duurzaam en kwalitatief personeel werven? Het is een vak apart. Doe je dat tussen de bedrijven door, dan mis je geheid die ene topper.

 

 

————————————————————————————————————

OVER THEA OFFRINGA

 

Met mijn bedrijf Toff Recruitment help ik Farma en Medtech bedrijven snel de bést passende kandidaten voor sales, marketing en management functies te vinden. De functies waarvoor ik bemiddel variëren van Rayon Manager tot aan Sales of Marketing Director. Mijn jarenlange ervaring in deze branche (> 25 jaar) samen met een zeer uitgebreid en specifiek netwerk helpen mij hierbij.

Ik doe géén loze beloftes en stuur géén stapels cv’s. Wel zal ik met de LIFO-persoonlijkheidsanalyse checken of de juiste kandidaat écht past.

Opdrachtgevers geven terug dat ze mijn persoonlijke, betrokken en resultaatgerichte aanpak waarderen.

Graag werk ik samen met mensen die – net als ik – houden van snel schakelen, die weten wat ze willen en daarover open en eerlijk communiceren. Op deze manier bespaart het jou en mij zowel tijd áls ergernis!